Blog

MOOTTOREITA SUOSSA JA KIPINÄÄ SILMÄSSÄ

Karjala on kesällä suosittu paikka ja se on täynnä kaikkia mahdollisia aktiviteettejä – melontaseikkailuja tarjoavista vesikeskuksista adrenaliinia huutaviin offroad-tapahtumiin. Yksi tällaisista likaa, mutaa, moottorien vinkua ja adrenaliinia täynnä tapahtuma on nimeltään Ladoga Trophy, joka järjestetään vuosittain ja johon osallistuu tiimejä Baltian maista, Suomesta ja koko Venäjältä. Kun asuu Karjalassa ja harrastaa offroad-autoilua, kannattaa harkita vakavasti kyseiseen tapahtumaan osallistumista: se on viikko täynnä raikasta ilmaa ja samalla autopäästöjä, kestävyyskilpailuja, päättelykyvyn treenaamista, urheilua, tiimityötä ja kaikkea muuta kivaa.

Tapahtumasta Ja Järjestelyistä

Tapahtumasta Ja Järjestelyistä

Tapahtuma järjestetään vuosittain ja sen avajaiset pidetään Venäjän Pietarin keskustassa, jolloin kuuluisan Iisakin kirkon torin edustalle kokoontuu huikea määrä offroad-seikkailuihin valmisteltuja ja laiteltuja autoja. Kaupungin porukat, jotka sattuvat olemaan paikalla, ovat yleensä mukana tapahtumassa ja nauttivat tiimien esittämistä tempuista. Avajaisten jälkeen seuraa autojonon lähtö Laatokkaan päin, missä kilpailu alkaa. Laatokka kierretään ympäri vuodesta riippuen joko myötä- tai vastapäivään. Tässä vaiheessa vielä lisään, että kilpailu on yksi vaativimmista maailman offroad-kilpailuista. Kilpailussa on useampi luokka ja sinne voi tulla kilpailemaan jopa mönkijällä. Useimmiten osallistujat valmistautuvat tapahtumaan koko edeltävän vuoden ajan, kun laittelevat ajoneuvojaan valmiiksi ja kilpailuun soveltuvaksi. Niin kuin ajoneuvoissa, on myös itse kilpailussa eri suuntia: esimerkiksi Sport ja Adventure -kisoihin osallistuminen eroaa niin, että Sport-osallistujat suorittavat kaikki erikoiskokeet ja aika lasketaan sekunneissa. Adventure-kategoriassa pisteitä saa jokaisesta suoritetusta erikoiskokeesta eikä aikaa lasketa, ja on olemassa myös sellainenkin vaihtoehto, joka pitää sisällään päättelykykytehtäviä ja matkustamistaitoa: Grand Tourism. Tapahtumasta siis löytyy tekemistä jokaiselle seikkailijalle, jolla on kiinnostusta luontoon, sen tarjoamiin haasteisiin ja ajoneuvojen kykyyn selviytyä niistä.

Tapahtumasta Ja Järjestelyistä

Kaiken kaikkiaan reitti on noin 1200 kilometriä pitkä, ja erikoiskokeet ovat melkein kaikki yli sata kilometriä pituudeltaan. Jokaiseen osallistuja-ajoneuvoon kiinnitetään GPS-anturi, joka vastaanottaa ja luovuttaa signaaleja järjestäjiin ja jonka pitää olla koko ajan päällä. Jokaisen päivän päätteeksi osallistujat lähettävät oman anturin keräämät tiedot järjestäjille, ja tulokset laitetaan näkyville kilpailun leirissä. Leirin paikka siirtyy joka päivä niin, että jokaisen kilpailupäivän jälkeen osallistujatiimi voi laittaa telttansa pystyyn, sytyttää nuotio ja valmistella ajoneuvo seuraavan päivän seikkailuun – tai korjata menneen päivän menetykset. On suositeltavaa, että päivän aikana ehtii siirtymään ainakin alkupisteestä seuraavaan leiripaikkaan, koska muuten pimeässä metsässä suunnistaminen ja väsymys vaikeuttavat liikkumista illan tullessa – vaikka kilpailu järjestetäänkin sellaisena vuodenaikana, jolloin päivät ovat mukavan pitkiä. Ja niin: polttoainekysymykset ovat aina jokaisen tiimin omalla vastuulla. Kyse ei siis lainkaan ole sellaisesta järjestelystä, jossa osallistujat talutetaan kädestä finaalipaikalle.

Suosio

Ladoga Trophy on hinnakas seikkailu, ja ajoneuvon valmistelukustannukset ovat vain alkua. Kunnon varustuksen lisäksi, ajoneuvo pitää saada siirrettyä Pietariin asti ja sitä ennen vielä suorittaa osallistumismaksu, joka vaihtelee ajoneuvosta ja maksupäivästä niin, että siinä nopeat syö hitaat: joulukuussa kisa maksaa vajaan tonnin ja vasta huhtikuussa ilmoittautuneille jo melkein kaksi. Kavereitakaan ei saa maksutta mukaan: katsojat ovat tervetulleita, mutta omalla kustannuksellaan. Ja osallistumismaksu ei ole mikään kattava, vaan pitää sisällään melkeinpä vain hinaustakuun, jos jää metsään. Kilpailu kannattaakin suorittaa ainakin kahdella ajoneuvolla: toinen ajelee pitkin metsiä ja soita ja kilpailee, kun toinen siirtyy siellä läheisyydessä päällystettyjä maanteitä pitkin – eli yleensä se on ihan  tavallinen henkilöauto – ja kuljettaa osallistujatiimin kamoja, polttoainetta, varusteita ja vaatteita mukanaan.